Göra eget solskydd?
Jag tänkte göra ett eget solskydd då jag har en uteplats i sydväst läge och det går inte vara ute på den när det är så här varmt.
Men jag undrar nu om någon annan har gjort ett eget solskydd?
Vilket tyg bör man använda?
Jag har två "träpelare" på var sin sida om min uteplats så tänkte sätta en lina mellan dom, sen lägga ett tygstycke över. Men vet inte alls hur bra det blir.
Du skall inte ha ett tak alltså utan skydda för sol som kommer från sidan?
Då skulle jag göra två tygstycke som en gardin så det går att dra ifrån den ibland. Kan kännas trist att sitta bakom en ridå hela tiden.
Köp då ett polyestertyg (eller gardiner) som torkar snabbt efter regn.
Jag har en gräsplätt ca 2 meter från där tygstycket ska hänga så jag tänkte sätta fast det i marken där. Så tygstycket går snett utåt.
Eller göra ett tak men jag vet inte hur jag ska få till det.
Sen kommer solen från sidan från ca två tiden och då skyddar ju inte min lösning från solen..
Sen funderar jag på tyget, hur mycket skyddar ett vitt tunt tyg?
För att göra det enkelt för dig - ett parasoll. Ett parasoll kan du flytta och du kan vinkla det när solen står lågt, du fäller ihop det om det regnar.
Varför inte testa ett solsegel finns på fler ställen än Jysk:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag skulle också föreslå solsegel.
Vå son har ett sådant och vi var där på kalas igår och satt under seglet och åt. Helt perfekt.
/Maria
#4: men oj vad billigt det var :)
#3: det blir så dyrt med parasoll och parsollfot.
Jag gjorde ett soltak igår. Vi hade ett gammalt segel som jag kapade så det blev lagom stort. Sen fäste jag repbitar i hörnen och på några andra ställen. Andra änden av repen fäste jag dels i altantaket, dels i en trästolpe som är till för hängmatta och dels i en lös trästolpe som jag också drog en lina från till marken en bit bort. På så vis fick jag fyra hörn att fästa seglet i.
- Redigerat 2024-07-21 22:28 av Niklas
Inte det vackraste precis men väldigt effektivt är att använda sig av silverdukar. De reflekterar bort solstrålar/värme och det gör det svalare under/bakom dessa än i skuggan. Jag har lyckats få ner värmen rejält både på min uteplats och i min lägenhet genom att sätta upp silverdukar ( de täcker delar av min uteplats och mina fönster i söderläge).