VARNING! Se upp för farliga videor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättemånga så kallade "lifehacks" och "DIY" (Do It Yourself) - videos sprids på sociala media. Väldigt många av dessa videos är fake. Men det finns en del som också är rentav livsfarliga att följa. I denna videon går Ann Reardon igenom "hacks" och varnar om en av de absolut farligaste som redan dödat 34 personer.
Föräldrar: se till att era barn inte försöker efterskapa DIY videos/life hacks som ni inte vet är säkra.
Hoppa till 7:22 om ni vill gå direkt till den farliga videon.
- Redigerat 2023-01-06 10:55 av Niklas
- Redigerat 2022-06-21 21:26 av [Tismon]
Bra att någon tar upp det. Har sett flera videos både av Ann Reardon och andra där det tar upp life-hacks som absolut inte kan fungera och även farliga life-hacks. Tycker det här med life-hacks gick över styr för ett bra tag sedan.
#1: Bör tillägga att jag inte menar DIY eller life-hacks i sig men mer att massproduktion av videos med saker som säkert inte funkar eller saknar varning har blivit allt för vanligt. Då många kanaler gärna riktar sig mot yngre tittare så känner jag att det inte är helt idealt med saker som barn inte alltid klarar att uppfatta riskerna med eller att det även kan vara en ”lögn”.
#2: Tyvärr är det sk. Concentfarms som gör dessa "otroliga" videos (antingen too good to be true eller bara löjlig för löjlighetens skull) för att tjäna pengar och ju "over the top" en video är, ju mer tittare, ju mer pengar får dem.
#3: Tyvärr. Clickbait och innehåll som fångar tittarna, oavsett om det är faktabaserat eller rena livsfarliga lögner, är det som gäller. Tycker det är lite synd att just pyssel och DIY, där det även ibland handlar om att göra saker billigare eller liknande mål, missbrukas för att tjäna pengar. Samt att kanaler som 5-Minutes-Crafts, vilket ägs av en stor firma med ytterligare en massa kanaler, återbrukar klipp och material i deras videos.
Värst är nog enligt mig farliga pyssel men även pyssel där djur hamnar i livsfara eller kanalen visar till exempel en rolig ”hamsterlekplats” som absolut inte är lämplig. Det ger framförallt barn dåliga idéer.
YouTube och andra tjänster tjänar antagligen helt för bra på det hela för att förbjuda det eller sätta hårdare riktlinjer/verkligen följa deras flummigs riktlinjer.
#4: Jag har en misstanke att just denna wood burning med electricty kommer förbjudas om man pushar tillräckligt mycket, av den anledningen att många människor redan dött. De har ju förbjudit "farliga pranks" så förhoppningsvis.
Men det finns gott om lika farliga hacks som de kommer låta bli. Får mig att tänka på en av 5 Minute Crafts videos där de lagt en jordgubbe i blekningsmedel för att få den "vit". Det finns redan vita jordgubbar som är ätliga. Men barn kommer ju tro att den går att äta.
#5: Jag tror också det. Skrivs mycket om den vilket ofta har mer effekt.
Eller att hälla karamelliserat socker på en visp för att skapa tunna karamelltrassel. Det räcker ju med att någon gör det utan att känna till farorna eller att ett barn för det så kan så många saker gå snett.
#6: Håller helt med! Det är så trist att dessa videos inte tas ned
Shit! Denna video borde alla få se.
Tjena^^
#8: det är bra att den sprids så att alla får se den!