Finns primer mot dålig lukt i Sverige?
Hej !
Jag undrar om någon här vet om det finns någon liknande produkt som denna i Sverige :
Rust-Oleum Odor Killing Primer Spray.
https://www.amazon.com/Rust-Oleum-Killing-305697-Primer-Spray/dp/B01MRRU22F
Har hittat en fin byrå som jag vill göra om …. men den har lite konstig doft.
Eller finns det något annat man kan använda ??
Hoppas på svar/hjälp/tips :)
- Redigerat 2021-11-27 11:51 av Niklas
Det är viktigt att du tar reda på var doften kommer ifrån.
Att vara sminka över den känns inte så bra. Risken är att den tränger igenom igen.
Gör ren den ordentligt, ha lite ättika i vattnet. Hjälper inte det ställ en burk med lite ättika i varje låda och låt det stå några dagar.
När du fått bort doften kan du stänka lite cederträolja och/eller kamferolja på lådornas väggar. Det hjälper också till att hålla ev. ohyra borta.
- Redigerat 2021-11-26 23:14 av Sindri
#0: Den där sprayen verkar inte så dryg. Sex kvadratfot räcker den till. Det blir en väldigt liten byrå. 🙂
Jag tror som Sindri, att det är bäst att lista ut vad det är för lukt först. Ättika är bra och billigt. Vit vinäger ska vara bra att torka av trämöbler med. Torrt kaffe suger också åt sig dålig lukt.

@ Sindri, Niklas.
Tack för svar och tips ska absolut prova de tipsen.
Det är en byrå som jag har fått av en äldre släkting som tyvärr röker inomhus …så det är en sådan doft.
Byrån är jättefin …men cigarett doften är väldigt äcklig etc.
Har aldrig rökt själv och är ganska känslig för sådan doft.
Ättika brukar vara effektivt mot röklukt. Det borde även vinäger vara så prova det. Du borde kunna få bort lukten.
Ojdå, röklukt är verkligen jätteäckligt och kan verkligen bita sig fast. Men jag tror du kan lyckas ändå. Det som inte hjälper mot dåliga lukter är kyla, man kan inte vädra bort det, kylan verkar snarare göra så att lukten biter sig fast. Kläder kan man ånga ovanför ett badkar, men hur man skulle omsätta det till en trämöbel vet jag inte. I somras kanske du kunde haft den stå ute i solen. En bastu blir nog för tufft för träet.
Bikarbonat kan funka också, strö ut i alla lådor och låt stå ett tag. Upprepa eventuellt.
Under övervakning skulle du kunna ställa ut blockljus på fat i lådorna. Eld kan också ta bort lukt.
Jag tror hur som helst att det är viktigast att du först av allt jagar bort röklukten och inte försöker sminka över den, för den lär komma tillbaka då.
Lycka till, det är roligt att få veta om du lyckas och hur.
Här är lite tips om röklukt
https://husmorstipset.se/roklukt/
- Redigerat 2021-11-30 20:33 av Sindri

En oxonmaskin skulle nog fungera om du inte gått bort lukten.
Vi råkade spilla färsk bläckfisk i bilen
Vi testade först med ättika men det fungerade inte
Min man körde ozonmaskinen i ett par omgångar och nu luktar bilen inte soptunna längre
Stolt ägare till tre La permer