Gör-det-själv iFokus

Gör-det-själv

Etiketterfrågor-funderingarmaterial-färger-former
Läst 97 ggr
Sindri
2025-04-05 08:02
1

Fråga om stötdämpande plast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta som köpt elektronik har väl fått sån här formskuren plast som stötdämpande i förpackningen.
Jag försöker få tag i stora bitar sånt material, men har ingen aning om vad jag skall söka efter. En bildsökning på Google gav inte tillfredsställande resultat. Möjligen kan det heta EVA plast.
Grejen är också att jag frågar efter det i Spanien. Igår blev jag hänvisad till tre olika avdelningar på ett byggvaruhus, men ingen hade.
Det är en halvmjuk plast som har exakt det motstånd jag behöver, och den ser ut att vara uppbyggd av flera tunna skikt.

Niklas
2025-04-05 12:02
0

Det motsvara inte det man använder när man lägger golv då?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
2025-04-05 12:38
0

Nej, inte riktigt. Och jag behöver just ha tag i en stor bit som har flera såna lager, den skall vara 3-cm tjock.
Det är så frustrerande att inte veta vad jag skall fråga/söka efter.

beem
2025-04-05 16:07
0

De som säljer kontorsmaterial brukar ha förpackningsmaterial

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sindri
2025-04-05 16:39
0

#3: Jag skall ha en väldigt stor bit så det känns mer byggmarknad som vissa sagt. Det är så konstigt att jag inte får någon träff när jag söker på nätet. Har sökt på bilden jag lade in och den biten är ju speciell där man ser de olika lagren.

beem
2025-04-05 16:43
0

#4: Ja då var det knepigt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2025-04-05 16:50
0

När jag bildsökte fick jag upp dels styrofoam och dels Green Cell Foam, men hittar inget som ser ut exakt som på din bild.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2025-04-05 17:02
1

Styrofoam används ju som markskivor så det måste vara hårt och stabilt.

Green Cell Foam låter ju jättebra som alternativ till plast, men tyvärr är det nog inget jag kan få tag på här även om det skulle ha rätt struktur.

Niklas
2025-04-05 21:10
0

Och cellplast av XPS-typ fungerar inte heller? Den är lik frigolit men starkare och har inga synliga frigolit-kulor. Eller måste den vara böjbar?

Sindri
2025-04-05 22:25
0

#8: Den måste ge efter lite. Du har säkert haft sån i din hand när du packat upp elektronikgrejer.

Niklas
2025-04-07 10:47
0

Jag tror jag vet vilken sort du menar. Den brukar vara svart eller mörkgrå när jag har sett den. XPS ger efter lite mindre än den du menar så det är svårt att veta om det fungerar utan att veta vad du ska göra med den.

Sindri
2025-04-07 15:47
0

I förpackningar är den alltid vit vad jag har varit med om.
Jag skulle ju helst vilja klämma och känna innan jag köper, men här verkar det svårt att hitta.
Jag har en bra firma hemma som har mycket och där jag kan botanisera. Jag får nog tåla mig tills jag kommer hem och släpa med det hit.